داستان یک زندگی پر از آرزو

  • علی اسفندیاری
  • جمعه ۳۰ مهر ۹۵
  • ۰۷:۳۰


5-6 ساله که بودم به عنوان یه دختر کوچولو همیشه دلم می خواست زودتر بزرگ بشم و یه خانوم درست حسابی بشم کفش تق تقی بپوشم و برم بازار لباس بخرم.

8 ساله م که شده بود وقتی که توی تلویزیون سریال ماری کوری رو دیدم تصمیم گرفتم فیزیکدان یا شیمیدان بشم و چون اسمم منیژه بود می خواستم حتما عنصر "منیژیوم" ِ جدول تناوبی رو خودم کشف کنم نه کس دیگه ای.

13-14 ساله که شدم از شدت علاقه به فیلم هندی شک نداشتم که بالاخره یه روزی یه هنرپیشه ی مشهور می شم.

18 ساله م که شد احساس کردم باید کمی واقع بین تر باشم اینه که نشستم توی یه کتابخونه ی دنج و تاریک و شروع کردم به درس خوندن تا پزشکی قبول بشم و یک خانوم دکتر ِ به تمام معنا بشم.

22 ساله م بود که لیسانس ادبیاتم رو گرفته بودم و به این نتیجه رسیدم که حالا که دکتر نشدم باید حتما زن یک دکتر موفق و مشهور بشم.

25 سالگی به ازدواج با یک مهندس هم راضی بودم اما بالاخره 29 ساله م بود که زن پسر دایی سمجم شدم که سال ها پای من صبر کرده بود و یه مغازه لباس فروشی بزرگ توی یکی از خیابونای مرکزی شهر داشت.

30 ساله م که شد احساس کردم دوست دارم که دیگه حداقل دخترم دکتر بشه.


32 سالم که شده بود اولین بچه م به دنیا اومد که یه پسربود نه یک دختر.

40 ساله م که شد دخترم که 5 سالش بود رفت زیر ماشین یه دکتر پولدار و مرد.تا45 سالگی دیگه آرزوی جدیدی نداشتم جز اینکه دوباره درسم رو ادامه بدم.

47 ساله م بود که شوهرم فوت کرد و خودم مدیریت فروشگاهش رو به عهده گرفتم.

50 ساله بودم که عروسم کفش تق تقی می پوشید و میومد از فروشگاه ما لباس بخره اونم مجانی!

توی 52 سالگی پسرم که مهندسی قبول شده بود به عروسم می گفت:خانوم ِ مهندس.

55 سالگی دلم می خواست نوه ای داشته باشم که یا دکتر بشه یا خلبان.58 سالگی 2 تا نوه ی 2 قولوم به دنیا اومدن که بعدها یکیشون شاعر شد اون یکی بوکسور.

حول و حوش 60 سالگی به سرم زد که مطالعات دینیم رو گسترش بدم و یک مبلغ دینی بشم اما نه واسه چشام سویی مونده بود نه قدرت سفرهای سخت دور و دراز رو داشتم.

یادمه که 70 ساله م شده بود که یه روز تلویزیون رو روشن کردم و دیدم دوباره سریال ماری کوری رو دارن نشون میدن دقیقا همون سریالی که بچه گیام نشونش میدادن بود و من یادم به عنصر منیژیومم افتاد که هنوز جاش توی جدول مندلیف خالی بود و قراربود که من سال ها قبل کشفش می کردم.تازه اون موقع بود که فهمیدم توی جدول مندلیف عنصر "کوریوم" هم وجود نداره. این شد که دیگه بی خیال "منیژیوم" شدم و خیالم راحت شد.

تازه از 70سالگی به بعد بود که با خیال راحت کنار دانشمندا، هنرپیشه ها، دکترا و خانومایی که با کفشای تق تقی توی خیابونا راه می رفتن شروع کردم به زندگی کردن.


منیژه رضوان


کسی که مردم را بیدار کند

  • علی اسفندیاری
  • جمعه ۳۰ مهر ۹۵
  • ۰۷:۲۶

چندی قبل که مهمان یکی از آشنایان بودم به او گفتم : خروسی داشتید که صبح ها همه را از خواب بیدار میکرد چکارش کردید؟؟؟؟

گفت سرش را بریدیم !! 

همسایه ها همه شاکی بودند و میگفتند :

خروس شما ما را صبح ها از خواب بیدار میکند........

آنجا بود که فهمیدم هرکس مردم را بیدار کند باید سرش بریده شود!

در روزگاری که همه از "مرغ" حرف می زنند..

کسی از "خروس" نمیگوید..

زیرا 

همه به فکر سیر شدن هستند 

نه 

بیدار شدن


داستان آموزنده مجرم و پلیس

  • علی اسفندیاری
  • جمعه ۳۰ مهر ۹۵
  • ۰۷:۱۹

 مجرم و پلیس


پس از مدت ها تعقیب و گریز مجرم و پلیس، سرانجام مجرم به سر کوچه ای رسید. مجرم پیش خود گفت: خدا کند بن بست نباشد. این را گفت و به سوی انتهای کوچه شروع به دویدن کرد. پلیس نیز پیش خود گفت: خدا کند بن بست باشد. با این امید به دنبال مجرم دوید. در انتهای کوچه، کوچه ای دیگر به سمت چپ گشوده بود. مجرم با همان امید «بن بست نبودن» و پلیس نیز با امید «بن بست بودن» هر دو به دویدن ادامه دادند. در سر پیچ نهم مجرم با همین امید باز شروع به دویدن کرد، اما وقتی به انتهای کوچه رسید، با تعجب دید کوچه بن بست است. ناگزیر خود را برای تسلیم آماده کرد. ولی هرچه منتظر شد. خبری از پلیس نشد. زیرا پلیس در ابتدای پیچ نهم نومید شده و باز گشته بود. در هر کشاکش پیروزی نهایی از آن حریفی است که یک لحظه بیشتر مقاومت کند.


خوردن این غذاها به گیاه خواران توصیه می شود

  • علی اسفندیاری
  • چهارشنبه ۲۸ مهر ۹۵
  • ۲۱:۲۲


هفته نامه همشهری جوان: شاید برای ما ایرانی ها انتخاب گیاهخواری سخت باشد. تقریبا 90 درصد غذاهای سنتی ا با گوشت سفید و قرمز درست می شوند. این مسئله می تواند عشاق قرمه سبزی را دچار تردید کند اما نگران نباشید، قرمه سبزی را می توان با گوشت سویا یا فرآورده های غیر گوشتی دیگر هم درست کرد اما اگر باز هم نگران سیر کردن خود با سبزیجات هستید، نگرانی را کنار بگذارید. منوی غذاهای گیاهخواران ما، شما را از نگرانی در می آورد.

لیست غذاهای پیشنهادی برای گیاهخواران
 
ساندویچ ها

همبرگرها و چیکن ها تنها ساندویچ های دنیا نیستند. شما می توانید با کمی تخیل و خلاقیت، ساندویچ های خوشمزه ای درست کنید. اگر پنیر و تخم مرغ هم در لیست غذاهای شما نیستند، نگران نباشید، هنوز می توانید ساندویچ بخورید. البته به جای گوشت می توانید از سویا که پروتئین گیاهی دارد استفاده کنید و باز هم همبرگرهای خوشمزه درست بپزید.

ساندویچ پنیر: درست کردن ساندویچ پنیر راحت است و وقت زیادی از شما نمی گیرد. فقط کافی است از سوپرمارکت نزدیک خانه تان یک بسته نان که با آرد کامل درست شده بخرید و با یک قالب پنیر، گوجه فرنگی، گردو و بادام یک ساندویچ خوشمزه درست کنید. حتی می توانید از تخم مرغ هم استفاده کنید و یک ساندویچ پنیر و تخم مرغ بسازید.

ساندویچ سبزیجات: انواع سبزیجاتی که با هم همخوانی دارند مثل کدو، قارچ و فلفل دلمه ای می تواند جزو ساندویچ شما باشد. مواد را با هم بپزید، با ادویه ها مزه دارش کنید و بعد از پخت در نان بپیچید و میل کنید.
 
لیست غذاهای پیشنهادی برای گیاهخواران
 
سمبوسه: سبزیجات معطر و سیب زمینی پخته مواد تشکیل دهنده سمبوسه هستند. پس مخلوط سفت و معطر را در نان بپیچید، سرخ کنید و از طعم آن لذت ببرید.



خورش ها

شما می توانید از خورش ها یا همان خوراک های سبزیجات برای سیر کردن خود استفاده کنید.

خورش به: آلوی خورشی، به، روغن، شکر، آب لیمو، رب، گوجه فرنگی و دارچین جزو مواد تشکیل دهنده خورش به است. خورش به مثل انواع خورش های ایرانی درست می شود و برای طعم دار کردن آن می توانید با کم و زیاد کردن میزان شکر و آبلیمو، ترش و شیرینی غذا را تنظیم کنید. البته خورش به بیشتر با مرغ سرو می شود ولی می توانید آن را بدون گوشت هم میل کنید.
 
لیست غذاهای پیشنهادی برای گیاهخواران
 
خوراک سبزیجات: انواع سبزیجات مثل ذرت، لوبیا سبز، نخودفرنگی، جعفری و حتی گشنیز می تواند در قابلمه خوراک تان ریخته شود. خوراک سبزیجات تند، با آب کم می تواند شما را در طول ر وز شاداب نگه دارد.



پلوها

به جز میل کردن خورش ها با برنج می توانید پلوهای زیادی هم به کمک سبزیجات درست کنید.

لوبیاپلو: لوبیاپلوی گیاهی ما درست مثل لوبیاپلوهای معمولی درست می شود با این تفاوت که گوشت از لیست غذایی حذف شده و جای آن را بادمجان سرخ کرده ورقه ای گرفته است. شما می توانید به جای گوشت از قارچ هم استفاده کنید.
 
لیست غذاهای پیشنهادی برای گیاهخواران
 
هویچ پلو: طرز تهیه هویچ پلوی گیاهی فرقی با هویچ پلوهای معمولی ندارد. هویچ و پیاز به اضافه سویا مواد اولیه هویچ پلوی گیاهی هستند، البته می توانید از برنج شیرین تان بدون حضور سویا هم لذت ببرید.
 


آش ها

درست کردن آش ها یکی از علایق گیاهخواران است. آش ها پر از حبوبات و انواع سبزیجات هستند.

آش رشته: نخود، لوبیا، عدس، رشته آش، جعفری، گشنیز، چغندر و تره مواد تشکیل دهنده آش رشته هستند. درست کردن آش رشته راحت است و به عنوان یک غذای کامل می تواند انرژی روزانه شما را تامین کند.
 
لیست غذاهای پیشنهادی برای گیاهخواران
 
آش خیار: خیار چنبر، بلقور، کشک، دوغ، نخود و زردچوبه مواد آش خیارند. این آش مخصوص تابستان است و هارمونی رنگ زرد و سبز کاسه آش تان را شبیه یک تابلوی نقاشی زنده می کند.



سالادها

تقریبا تمامی سالادها از سبزیجات درست می شوند پس حداقل درباره سالادها نگران نباشید.

سالاد میوه: سیب تازه، کیوی، آناناس، طالبی و انبه می توانند مواد تشکیل دهنده سالاد میوه شما باشند. کافی است بعد از شستن میوه ها با مایع مخصوص شستشوی سبزیجات، بنشینید و با حوصله آنها را در قطعه های منظم خرد کنید. برای این کار می توانید از چاقوهای مخصوص که شکل های مختلفی دارند استفاده کنید. نتیجه نهایی سالاد میوه همیشه رضایتبخش است، هم خوشمزه و هم می تواند زیبا و چشم نواز باشد.

سالاد سبزیجات: برای درست کردن سالاد سبزیجات دست تان باز است؛ می توانید از انواع سبزیجات خام و پخته مثل گوجه فرنگی، کلم بروکلی، جعفری، فلفل دلمه ای و هویج استفاده کنید. سالاد سبزیجات هم زیاد زمان نمی برد و به عنوان چاشنی می توانید از انواع پنیرها، روغن کنجد و زیتون، سرکه، کنجد خام، گردوی پودر شده یا تکه های نان تست و تخم مرغ پخته استفاده کنید.
 
لیست غذاهای پیشنهادی برای گیاهخواران
 


سوپ ها

دیدتان را وسیع تر کنید. به سوپ ها می توان به چشم یک وعده غذایی کامل هم نگاه کرد.

سوپ جو: سوپ جو برخلاف غذاهای دیگر لیست ما زمان بیشتری برای طبخ نیاز دارد ولی سبک است و باعث می شود شما مدت زمان بیشتری سیر بمانید. برای این که سوپ جو سریع تر آماده شود، می توانید از جوهای پرک شده استفاده کنید که زودتر می پزند. اگر می توانید از لبنیات هم استفاده کنید. استفاده از شیر و خامه باعث خوشمزه شدن سوپ تان می شود.

سوپ سبزیجات: برای سوپ سبزیجات لازم نیست کار خاصی انجام دهید. تمام سبزیجات مثل لوبیا سبز، گوجه فرنگی، کلم بروکلی و جعفری و قارچ را در قابلمه می ریزید، قابلمه را پر از آب می کنید و می روید پی کار خودتان. بعد از یکی دو ساعت سوپ سبزیجات تان آماده است.
 
لیست غذاهای پیشنهادی برای گیاهخواران
 


کوکوها

جزء جدایی ناپذیر کوکوها تخم مرغ است. اگر در مدل گیاهخواری که انتخاب کرده اید، نمی توانید از تخم مرغ استفاده کنید، نگران نباشید. می توانید از قالب هایی که در پخت و پز استفاده می شود با آبپز کردن کوکو با آردهای سفید و سوخاری برای ساختن کوکو استفاده کنید.

کوکوی سبزیجات: انواع سبزیجات مثل کدو تنبل، لوبیا سبز و کدو می توانند جزء مواد اصلی کوکوی شما باشند. حتی می توانید چندتا از سبزیجات مثل کدوو و بادمجان را با هم مخلوط و خرد کنید و یک کوکوی سبزیجات درست کنید. به جز انواع سبزیجات و تخم مرغ که جزء اصلی کوکو هستند، می توانید از سویای پخته شده و خوب چرخ شده، فلفل دلمه ای و انواع پنیرها برای درست کردن یک کوکوی سبزیجات استفاده کنید.
 
فقط مراقب باشید که زیاد از روغن استفاده نکنید که باعث می شود غذای تان سنگین شود. برای این که غذای تان چرب نشود و در عین حال خوشمزه هم باشد، می توانید از فر اجاق گازتان استفاده کنید یا کوکوی تان را در تابه های رژیمی بپزید.
 
لیست غذاهای پیشنهادی برای گیاهخواران
 
کوکوی حبوبات: عدس و لوبیا چشم بلبلی می توانند مواد تشکیل دهنده کوکو باشند. کوکوهای حیوانات معمولا نیازی به تخم مرغ ندارند ولی برای این که کوکو وا نرود، می توانید از پنیر برای چسباندن کوکو استفاده کنید.

فلافل: عشاق فلافل نگران نباشید. شما به راحتی می توانید فلافل بخورید. در فلافل ها که از تخم مرغ استفاده نمی شود پس خیال تان راحت باشد و فلافل های آتشین را بر بدن بزنید.
 


پوره ها

پوره ها در دسته غذاهای کمکی قرار می گیرند. پوره ها سبک هستند و می توانند پیش غذاهای مناسبی باشند.

پوره سبزیجات: پوره کدوتنبل با هل تازه، پوره اسفناج و پوره سیب زمینی می توانند گزینه های مناسبی برای پوره های سبزیجات باشند. برای این که یک پوره سبزیجات خوب داشته باشید، باید سبزیجات را با آب بپزید و بعد که خوب پخته شد، آب آن را بگیرید و خوب خرد یا له کنید. بعد دوباره با نمک و فلفل، روغن زیتون یا روغن کنجد و کره آنها را بپزید. برای این که بدانید پوره تان آماده است، ببینید پوره تا چه حد نرم و بدون آب است. برای تشخیص این کار هم می توانید قاشق را روی آن بگذارید تا ببینید که رد قاشق بر روی آن می ماند یا نه.
 
لیست غذاهای پیشنهادی برای گیاهخواران
 
پوره حریره بادام: آرد برنج، شیر، عسل یا شکر و پودر بادام مواد تشکیل دهنده این پوره هستند. شما قبل از این که دندان دار شوید و قدرت گوشت خوردن پیدا کنید، لذت چشیدن طعم ها را با این پوره شروع کرده اید. 

تشخیص بیماری ها از روی چهره انسان

  • علی اسفندیاری
  • چهارشنبه ۲۸ مهر ۹۵
  • ۲۰:۵۷


تشخیص 10 بیماری از روی چهره

صورت شما راز وضعیت داخلی بدن و بیماری های داخلی را برملا می سازد، به صورت خود نگاه کنید و بدانید که کدام بخش بدن شما مشکل دارد.

 حتما برای شما پیش آمده است فردی مسن و با تجربه  با نگاه کردن به صورت شما بگوید «چرا رنگ و رو ندارید؟» یا «رنگ صورتتان پریده است» یا « صورت تان زرد به نظر می رسد»  و  این ها گواه این است که شما گویا حال مزاجی خوبی ندارید. بله درست است، صورت شما راز وضعیت داخلی بدن و بیماری های داخلی را برملا می سازد.



10 بیماری از روی چهره انسان

برای هزاران سال، شفادهندگان چینی با خواندن چهره موفق به شناسایی و تشخیص انواع بیماریها می شدند. شما نیز با استفاده از این چارت می توانید بسیاری از بیماری ها را حدس بزنید. پوست صورت حساس است و می تواند منعکس کننده تغییرات داخلی سریعتر از سایر نقاط بدن باشد. یاد بگیرید که چگونه می توانید از این تمرین باستانی برای کشف سرنخ سلامت خود استفاده کنید.

رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون!

رنگ پوست و نوع طبع نیز با هم مرتبط هستند، افراد با طبیعت گرم و تر، معمولاً پوست سرخ و سفید و گلگونی دارند و افراد با طبع گرم و خشک، پوستی با رنگ گندمگون متمایل به زردی داشته و صاحبان مزاج سرد و خشک، تیرگی خاصی در پوستشان وجود دارد و پوستشان شفاف نیست، افراد با طبیعت سرد و تر نیز عموماً پوست سفید و روشن دارند.

حالات عضلات صورت نیز ارتباط نزدیکی با اعراض نفسانی و احوال روحی و روانی ما دارند.

افراد شاد، معمولاً چهره های خندان و گلگون تر و ابروی گشاده دارند. افراد غمگین و افسرده معمولاً سگرمه توهم، ابروهای درهم و نگاه رو به پایین دارند و گوشه های لبانشان عمدتاً آویزان است. این حالات عضلات و اعضای صورت، نه تنها یک ارتباط خیلی قوی با احوال جسمانی ما دارند، لکه با حالات روحی ما نیز مرتبط هستند که در ضرب المثل این حالات تحت عنوان "سر درون" بیان شده است.

 زردی صورت و چشم ها

اگر متوجه رنگ زرد خفیفی در صورت و به ویژه سفیدی چشم هایتان شده اید، ممکن است دچار زردی باشید. زردی به علت تجمع بیلی روبین در خون و بافت های بدن ایجاد می شود. در حالت عادی، کبد بیلی روبین را به همراه سلول های قرمز قدیمی دفع می کند. سایر علائم زردی عبارتند از خستگی، سردرد، تب، کم اشتهایی، تهوع، کاهش وزن، درد شکم، خارش پوست و کم رنگی ادرار و مدفوع.

لوپوس

وجود هر نوع جوش بر روی پوست صورت از وجود مشکلی در بدن خبر می دهد. اگر این جوش ها در امتداد گونه ها و دارای ظاهری مانند پروانه و علائمی شبیه به آفتاب سوختگی باشند، احتمالا ازبیماری لوپوس رنج می برید.

یکی از علل اصلی رنگ پریدگی پوست، کم خونی فقر آهن است. به دلیل کمبود آهن، بدن نمی تواند هموگلوبین مورد نیاز خود را که باعث به وجود آمدن رنگ قرمز خون می شود، تولید کند
لوپوس نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است که بر روی پوست، مفاصل، خون، ریه ها، قلب و کلیه ها تأثیر می گذارد.

از علائم دیگر این بیماری می توان به خستگی، درد مفاصل، تورم، درد ماهیچه، بزرگ شدن غدد لنفاوی، درد قفسه سینه، تنگی نفس، احتباس مایعات و سردردهای مکرر اشاره کرد.

رویش موی زائد در صورت

رویش مو های زائدی که در امتداد خط فک، چانه و لب بالای خانم ها اتفاق می افتد، به عنوان هیرسوتیسم یا پرمویی شناخته می شود و می تواند نشانه سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد که به دلیل عدم تعادل هورمون ها و افزایش هورمون مردانه اتفاق می افتد. این مشکل به علت تغییرات هورمونی ناگهانی در زنان پس از یائسگی شایع تر است. این موها می تواند به دلیل استفاده از داروهای خاص یا اختلالات غدد فوق کلیوی و در موارد نادر تومور یا سرطان نیز ایجاد شوند.

رنگ پریدگی پوست

یکی از علل اصلی رنگ پریدگی پوست، کم خونی فقر آهن است. به دلیل کمبود آهن، بدن نمی تواند هموگلوبین مورد نیاز خود را که باعث به وجود آمدن رنگ قرمز خون می شود، تولید کند.

اگر کمبود آهن شدید باشد، سایر قسمت های صورت مانند داخل دهان، لثه ها، زیر پلک ها و لب ها نیز رنگ پریده تر از حد معمول به نظر می رسند. خستگی شدید، سردرد، سردی دست ها و پا ها و شکنندگی ناخن ها از دیگر علائم فقر شدید آهن هستند. با مصرف مکمل آهن و افزودن موادغذایی حاوی آهن مانند گوشت، عدس و لوبیا به رژیم غذایی خود می توانید این عارضه را کنترل کنید.

خشکی و پوسته پوسته شدن لب

این مشکل رایج ترین نشانه از کمبود آب در بدن است. 30 درصد از آب بدن در داخل پوست قرار دارد که در صورت کمبود آب در بدن، پوست خشک شده و لب ها ترک می خورند. همچنین کم آبی می تواند به کاهش تعریق و عدم دفع آلودگی و چربی انباشته شده بر روی پوست منجر شود که باعث افزایش احتمال ابتلا به آکنه، اگزما و پسوریازیس می گردد.

رنگ غیرطبیعی پوست

زنانی که دارای سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند ممکن است متوجه تکه های ضخیم مشکی یا قهوه ای بر روی پیشانی، گردن، ناف، زیر بغل و سینه خود شده شوند.

ترک گوشه دهان معمولا با کمبود ویتامین ب2 ، آهن و روی در بدن مرتبط است مقاومت به انسولین و یا بالا بودن سطح انسولین خون در افراد مبتلا به این سندرم باعث این تغییر رنگ پوست می شود.

چین و چروک عمیق زودرس

چین وچروک رابطه اجتناب ناپذیری با سن دارد، اما چین وچروک زودرس در اطراف دهان یا پیشانی می تواند در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض دود سیگار ایجاد شود. نیکوتین موجود در سیگار منجر به تنگ شدن رگ های خونی در لایه بیرونی پوست و کاهش جریان خون شده و در نتیجه مانع رسیدن مواد موردنیاز به پوست می شود.

ترک گوشه های دهان

ترک گوشه دهان معمولا با کمبود ویتامین ب 2 ، آهن و روی در بدن مرتبط است. کمبود ویتامین ب در بدن می تواند به التهاب غشای دهان، پوست، چشم ها و دستگاه گوارش منجر شود. از علائم دیگر آن می توان به ورم غشاهای مخاطی، التهاب پلک، زخم بر روی لب ها و دهان و قرمزی پوست اشاره کرد. برای درمان این مشکل باید غذاهای حاوی ویتامین ب مانند گوشت، مرغ، ماهی قزل آلا، تخم مرغ، برگ چغندر، بادام زمینی، لوبیا و حبوبات را به رژیم غذایی خود بیفزایید.

لکه زرد اطراف چشم ها

بیماری های قلبی می توانند یکی از دلایل به وجود آمدن این لکه ها باشند. این لکه های زردرنگ که اغلب در نزدیکی گوشه داخلی پلک به وجود می آیند، نرم، کوچک و بدون درد هستند و مشکلی در بینایی ایجاد نمی کنند. این مشکل اغلب با تصلب شرایین، دیس لیپیدمی و بیماری عروق کرونر در ارتباط است.

چشمان پف کرده

پف و حلقه های تیره زیر چشم ممکن است به دلیل دیر خوابیدن، کمبود خواب یا گریه بیش ازحد به وجود بیایند. اما اگر با بهره مندی از خواب کافی این مشکل برایتان به وجود آمده است ممکن است نشانه ای از یک مشکل جدی پزشکی باشد. به عنوان مثال ممکن است دچار بیماری چشمی تیروئید باشید که منجر به تورم بافت ها و ماهیچه های اطراف چشم می شود.
بیماری چشمی تیروئید نوعی بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به پشت چشم ها حمله می کند و منجر به التهاب می شود. همچنین ممکن است مشکلی در غده تیروئید یا کلیه ها وجود داشته باشد.


دست بالای دست بسیار است

  • علی اسفندیاری
  • دوشنبه ۲۶ مهر ۹۵
  • ۱۹:۳۷

دست بالای دست بسیار است


متوکل فکر همه جا را کرده بود و می‌خواست به گونه‌ای ماهرانه آبروی امام را بریزد. به شعبده باز هندی گفت: - می‌توانی کاری بکنی که علی بن محمد کنف شود؟!

 - چه جور کاری؟ 

- نمی‌دانم! هر کاری که می‌توانی انجام بده تا سرافکنده شود. اگر چنین کنی، هزار دینار به تو می‌دهم.

شعبده باز از شنیدن پاداش «هزار دینار» دست و پای خود را گم کرد. پول چنان او را سرمست کرده بود که سر از پا نمی‌شناخت. نقشه‌اش را به متوکل گفت. متوکل قهقهه سر داد و گفت: - آفرین، آفرین بر تو! ببینم چه می‌کنی! به دستور شعبده‌باز نان‌های سبکی پختند و سر سفره‌ی ناهار گذاشتند. از امام دعوت کرد برای صرف ناهار به قصر بیاید. وقتی امام وارد شد و سر سفره نشست، شعبده‌باز کنار امام نشست و منتظر ماند. 

 بفرمایید. بخورید. 

بسم الله.

 امام به محض این که دست به سوی نان دراز کرد، شعبده‌باز با حرکاتی عجیب و تکان دادن دست‌هایش، نان را به عقب پرتاپ کرد. حضرت دست به سمت نان دیگری دراز کرد. دوباره نان به هوا بلند شد و عقب‌تر افتاد. این کار سه بار تکرار شد. حاضران که از درباریان و دوستان متوکل بودند، از خنده روده بر شده بودند و نیششان تا بنا گوش باز بود. امام فهمید هدف چیست. آن گاه برخاست و همه را از نظر گذراند. آن گاه به شیر نری که یال و کوپال مهیبی داشت و روی پشتی نقش بسته بود، اشاره کرد و گفت: - او را بگیر. 

امام به شعبده‌باز اشاره کرد. شیری واقعی و خشمناک از پشتی بیرون جهید و به شعبده‌باز حمله کرد. این کار به قدری با سرعت انجام شد که امکان حرکتی به هیچ کس نداد. شیر درنده او را درید و خورد. سپس به جای اولش بازگشت و دوباره به پشتی نقش بست! برخی از حاضران از دیدن صحنه‌ی وحشتناک خورده شدن شعبده‌باز توسط شیر، نزدیک بود قالب تهی کنند. چند نفری غش کرده بودند. گروهی زبانشان بند آمده بود و نمی‌دانستند چه بگویند. اصلا انتظارش را نداشتند و آنچه را دیده بودند، باور نمی‌کردند. متوکل که اوضاع را خراب دید، برخاست و به حضور حضرت آمد و عرض کرد:

 - ای علی بن محمد! حقا که تو از او شعبده‌بازتری! آفرین! خواستیم مزاح کرده باشیم. حال بنشین غذایمان را بخوریم. واقعا که دست بالای دست بسیار است!

 - به خدا قسم! شعبده‌بازی نبود. این، قدرت خدا بود و دیگر هیچگاه شعبده‌باز را نخواهید دید. وای بر تو متوکل ! آیا دوستان خدا را به دشمنانش می‌فروشی؟ آیا دشمنان را بر ما ترجیح می‌دهی؟! 

امام این سخنان را گفت و رفت. خون شعبده‌باز روی زمین ریخته بود و حاضران هنوز به حال عادی باز نگشته بودند؛ حتی از نزدیک شدن به عکس بی‌جان شیر وحشت داشتند. 


داستان شیرین از حقه بازی سلطان محمد گنابادی

  • علی اسفندیاری
  • دوشنبه ۲۶ مهر ۹۵
  • ۱۹:۲۷

 داستان شیرین از حقه بازی سلطان محمد گنابادی:

🔻سلطان محمد گنابادی رئیس فرقه گنابادیه


 نصیرالاسلام واعظ کرمانی از قول سیدی از مردم اصفهان نقل می کند:


چون مریدان ملاسلطان از هر گوشه و کنار به ترویج او پرداختند و گفتند که هرکه حقیقت ایمان می خواهد به نزد او شتابد، حقیر این سخن را باور کردم و به هر نحوی که بود خود را به بیدخت رسانیدم و با خود گفتم تا او را امتحان نکنم سردر پیش او نسپارم.

چون مدتی  به احوال و سیر او نگران شدم، حالات متناقضه و اقوال مخالف شرع از او بسیار دیدم تا اینکه روزی به خدمت او رسیدم و در خلوت به او گفتم: من از راه دور آمده ام و مدتی است در مجلس شما تردد می نمایم به امید اینکه شاید از پرتو فیض شما قلب من نورانی شود.


ملاسلطان گفت: باید در فلان روز و فلان روز روزه بگیری بعد به نزد من بیایی. من در روزهای موعود حتی بیش از روزهای دیگر غذا خوردم و چون وعده سر آمد نزد او آمدم و او گمان کرد که من روزه گرفتم... او به من گفت: اکنون آثار جلالت از ناصیه تو هویدا گردید!


این انگشتر را بگیر و ببر در فلان چاه بیانداز. من انگشتر را با خود گرفتم و چون دیدم یاقوت گران قیمتی دارد آن را در چاه نینداختم و صبح که به نزد او بازگشتم گفت: انگشتر را در چاه انداختی؟ گفتم:بلی. 

پس دست بر زیر خرقه خود کرد و انگشتری همانند آن انگشتر به من داد!


چون او را گرفتم گمان کرد که من فریب او را خورده ام لذا بلافاصله دست در بغل خود کردم و انگشتر را بیرون آوردم و در کنار آن انگشتر گذاشتم و گفتم:عجب استاد ماهری بوده که این دو انگشتر را همانند هم دست کرده!😂


ملاسلطان بعد از دیدن این صحنه رنگ از صورت او پرید و دانست که در دست رند حریفی گرفتار شده است لذا خضوع و خشوع بسیار در برابرم کرد و پول بسیاری به من داد و به مریدان خود گفت فلان کس را احترام بنمایید و هر حاجتی دارد روا کنید!!

✅منبع:

کشف الاشتباه،علامه محلاتی 249 .


چگونه پر انرژی باشیم

  • علی اسفندیاری
  • دوشنبه ۲۶ مهر ۹۵
  • ۱۸:۲۶

اگر میخواهید انرژی بیشتری داشته باشید به راهکارهای زیر توجه داشته باشید.این روش حقه زیرکانه ای است. با خود یک جفت جوراب به سر کار ببرید و وسط روز آنها را تعویض کنید (ترجیحا بعد از ناهار)، با انجام این کار خواهید دید چقدر احساس سرزندگی می کنید.


 


این ترفند به ویژه در روزهایی که زیاد پیاده روی می کنید (مانند روزهایی که برای پیاده روی بیرون می روید یا قرار است با خانواده به یک پارک تفریحی بروید) بسیار مفید است.اگر در محل کار در اتاقی با سایر همکاران هستید و لازم است خودتان را کمی تخلیه کنید،


 


پس بهتر است سریع به گوشه ای دنج و خلوت بروید و بلند آواز بخوانید. اگر هم با همکاران تان صمیمی هستید، همه را مجبور کنید که با هم آواز بخوانید. پس باید آهنگی را انتخاب کنید که همه بلد باشند. تکان دادن سر با ریتم آهنگ و تکرار کردن آهنگ با صدای بلند،


 


انرژی مورد نیاز را به شما می دهد. هر آهنگ حدودا سه دقیقه است. این روش شیوه سریعی برای تولید آدرنالین در بدن است که کمی هم طول می کشد. همچنین شب هایی که باید پروژه ای را تحویل دهید آواز بخوانید و خستگی خود را در کنید.اگر داشتن آلرژی مسیر سینوس های شما را مسدود کند،


 


حتما احساس خستگی بیشتری خواهید کرد و بداخلاق می شوید. مصرف داروهای ضد آلرژی سینوس ها و همچنین ذهن تان را پاکیزه و تازه می کند.بدن ما در طول روز افت و اوج و جریان های متفاوتی از انرژی دارد. صبح پس از ۸ ساعت خواب کامل روزمان را با حس تنبلی آغاز می کنیم.


 


انرژی بدن مان در اواسط روز به اوج خود می رسد و طبیعی است که بخواهیم بعدازظهر کمی خواب نیم روزی داشته باشیم.اوایل شب دوباره انرژی زیادی در بدن مان حس می کنیم و پس از آن قبل از رفتن به رختخواب این انرژی به پایین ترین سطح خود می رسد.


 



هنگامی که ریتم طبیعی انرژی که بدن تان در طول روز دارد را درک کردید، می توانید برای انجام کارهای روزانه تان برنامه ریزی کنید. وظایف مهم و حیاتی را در ساعات اوج انرژی روزانه خود انجام دهید و بعدازظهرها هم از گذاشتن قرار ملاقات های کسل کننده اجتناب کنید.زیاد شکلات نخورید اما اگر خواستید شیرینی بخورید،


 


بهترین شیرینی که می تواند به انرژی گرفتن تان هم کمک کند شکلات است. ما از شکلات مقدار کمی اندروفین دریافت می کنیم (همچنین لازم به ذکر نیست که حتی مقدار کمی کافئین که در شکلات است انرژی شما را تقویت می کند) شکلات تلخ در مقایسه با شکلات شیری میزان کافئین بیشتری دارد.


 


چند ساعت بعد از ناهار، میان وعده سالم کوچکی که میزان قند کمی دارد و پروتئین و یا فیبر دارد بخورید. خوردن این میان وعده به شما کمک می کند با نیروی بیشتری روزتان را به پایان برسانید. بعضی از پیشنهادهایی که می توانید برای میان وعده بخورید عبارتند از مخلوط انواع آجیل ها، ماست بدون چربی، کره بادام زمینی و سیب، اسموتی انواع توت های یخ زده.



منبع: http://www.irannaz.com

این اشتباهات جلوی شاد بودن شمارا میگیرد

  • علی اسفندیاری
  • دوشنبه ۲۶ مهر ۹۵
  • ۱۸:۰۸


یک سری اشتباهاتی است که همیشه جلوی شاد بودن را نیز میگیرد.روان شناسان معتقدند افراد دارای روابط اجتماعی قوی با دیگران کمتر در معرض خطر مرگ قرار می گیرند. تحقیقات نشان داده کسانی که روابط اجتماعی قوی تری دارند، میل به زندگی و شادی در آن ها بیشتر از دیگران است.

 

آن ها معتقدند حتی دوستی های قدیم به کسی که سرطان دارد خیلی کمک می کند و باعث می شود فردی با بیماری بجنگد و دلش می خواهد بیشتر زنده بماند.یک مطالعه علمی نشان داده؛ بودن در یک رابطه عشقی ماندگار و یک ازدواج موفق، خطر ابتلا به افسردگی،

 

سوء مصرف مواد و بعضی سرطان ها را کاهش می دهد. مردم اوکیناوای ژاپن جزو فقیرترین مردم این کشور هستند اما طول عمر آن ها از بقیه ژاپنی ها بیشتر است. محققان معتقدند مردم این منطقه به دلیل داشتن روابط خانوادگی قوی طول عمری باورنکردنی دارند.

 

همه این مطالعات نشان می دهد اتصال و تعلق خاطر داشتن برای یک زندگی سالم و شاد ضروری است. محققان بعد از آزمایش روی شش هزار نفر مرد مجر به این نتیجه رسیدند که مردان متاهل زندگی شادتر و سالم تری از مردان مجرد دارند.کسانی که تمام روز رو به روی تلویزیون یا مانیتور کامپیوتر می نشینند.

 

 

نشستن جلوی تلویزیون برای ساعت های طولانی یا کارکردن با کامپیوتر هیچ فرقی با هم ندارند و هر دو می توانند باعث ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و مرگ زودرس شوند. نتایج یک پژوهش روی 240 هزار نفر نشان می دهد کسانی که در روز، ساعت های طولانی روی مبل یا صندلی می نشینند از بقیه غمگین تر و بیمارتر هستند.

 

محققان معتقدند یوگا و مدیتیشن به شادی آدم ها کمک زیادی می کند. آن ها معتقدند آرامش و آرام نفس کشیدن و رها کردن مغز از روزمرگی ها بهترین غذای سلطان بدن است. وقتی مغز احساس رهایی و سلامت بکند، مطمئنا بدن سالم تر و روان شادتر می شود.وقتی صبح از خواب بیدار می شوید

 

و بی امان و بدون توقف از مغزتان کار می کشید، باعث می شوید استرس و اضطراب مهمان هر روزه شما باشد. استراحت دادن به مغز و تنفس عمیق و آرام در روز به کاهش خشم و بهبود خواب کمک می کند. کسی که خوب بخوابد و کمتر خشمگین شود، آدم شادتر و سالم تری هم هست.

 

تحقیقات پزشکی نشان داده است که اثرات درمانی که دین و معنویت در بدن دارد کاملا انکارپذیر است. افراد باایمان و اعتقاد قوی کمتر دچار استرس و اضطراب و دل شوره و البته ناامیدی می شوند. مذهب باعث به وجودآمدن حس نوع دوستی و جامعه دوستی در فرد می شود.

 

 

تحقیقات نشان داده است که همه ما به یک حس تعلق معنوی احتیاج داریم. اینکه به منبع بزرگ معنوی و ذات یگانه خدا متصل باشیم، از ترس و ناامیدی دور می شویم و همیشه به یک منبع بزرگ و بی پایان امیدواریم.محققان معتقدند افراد دارای اعتقاد قوی و با ایمان از بقیه کسانی که خود را بدون دین معرفی می کنند،

 

شادتر و سالم تر هستند. آن ها با ایمان قوی ای که دارند هر اندوه و غمی را گذرا و زودگذر می دانند و معتقدند پایان هر شب سیه، سپید است.محققان معتقدند پرداختن به خلاقیت ها باعث کاهش بیماری و تقویت سلامتی و تندرستی بدن می شود. مطالعات

 

دانشکده بهداشت عمومی هاروارد «Harvard University» نشان داده است که هنر و خلاقیت باعث کاهش استرس و اضطراب و افزایش احساسات مثبت و پایین آوردن احتمال ابتلا به افسردگی می شود. مطالعه دیگری که در مجله «health» منتشر شده است،

 

ثابت کرده که خلاقیت در بیماران مبتلا به ایدز، روند بهبود آن ها بهتر می کند؛ یعنی هرچه در زندگی ایده های بیشتری دارند، سلامتی شان هم بالاتر می رود. همچنین نقاشی کردن بیماری هایی که به افسردگی مبتلا هستند به روند بهبودی آن ها کمک زیادی می کند.


منبع: http://www.irannaz.com

زخم معده چگونه ایجاد می‌شود؟

  • علی اسفندیاری
  • دوشنبه ۲۶ مهر ۹۵
  • ۱۷:۵۹

زخم معده به جراحات دردناکی گفته می شود که در جداره داخلی معده و یا قسمت آغازین روده کوچک که اثنی عشر نامیده می شود وجود دارد. هرگاه تعادل بین اسید معده و سد دفاعی مخاط معده بر هم می خورد، زخم معده ایجاد می شود.

زخم معده چگونه ایجاد می‌شود

عوامل ایجاد زخم معده

زخم معده به جراحات دردناکی گفته می شود که در جداره داخلی معده و یا قسمت آغازین روده کوچک که اثنی عشر نامیده می شود وجود دارد. هرگاه تعادل بین اسید معده و سد دفاعی مخاط معده بر هم می خورد، زخم معده ایجاد می شود. یا به عبارت دیگر ترشح بیش از حد اسید معده به هر دلیلی می تواند منجر به ایجاد زخم گوارشی شود. تقریباً ده درصد افراد جامعه در طول عمر خود حداقل یک بار مبتلا به زخم معده یا اثنی عشر می شوند.زخم های گوارشی در هر سنی می توانند بروز کنند.

شایعترین باکتری ایجاد کننده زخم، باکتری هلیکوباکترپیلوری (Helicobacter Pylori) می باشد. این باکتری در عفونتهای انسانی بسیار شایع است . این باکتری توسط آب و غذا منتشر می شود، همچنین در بزاق دهان نیز دیده شده است و احتمال می رود که بتواند از راه هایی مثل بوسیدن هم انتقال یابد. این باکتری می تواند به دیواره معده چسبیده و باعث ضعیف شدن و التهاب آن قسمت از معده می شود.

●آیا میکروب ها نیز می توانند منجر به ایجاد زخم معده شوند؟

– تا پیش از ۲۰ سال قبل تصور بر این بود که زخم های معده و اثنی عشر صرفاً به دلایل عصبی و عادات شخصی ایجاد می شود، ولی در سال ۱۹۸۲ دو دانشمند استرالیایی ثابت کردند که یک باکتری به نام هلیکو باکترپیلوری می تواند منجر به ایجاد زخم گوارش در ناحیه معده و اثنی عشر شود. گفته می شود تقریباً ۱۰۰ درصد بیمارانی که زخم دوازدهه (تقریباً ۳۰ سانتیمتر اول روده باریک) را دارند، دچار عفونت با هلیکو باکترپیلوری هستند در حالی که ۸۰-۷۰ درصد بیمارانی که زخم در ناحیه معده دارند مبتلا به عفونت با این باکتری هستند.

● به طور کلی عوامل ایجاد کننده زخم معده چیست؟

– عوامل ایجاد کننده زخم های گوارشی بسیار متعدد هستند؛ مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مثل آسپرین، پروفن و…، استرس و اضطراب، رژیم غذایی نامناسب و وعده های غذایی نامنظم.

● علائم و نشانه های اصلی زخم معده کدامند؟

درد در ناحیه بالای شکم و معمولاً ۳-۱ ساعت پس از مصرف غذا تشدید می شود و با مصرف داروهای آنتی اسید مثل شربت آلومینیوم ام.جی.اس و… از شدت این درد می کاهد. احساس بدی در ناحیه بالای شکم و نفخ شکم بعداز غذا نیز از دیگر علایم این بیماری است.

به طور کلی درد زخم معده از یک ساعت بعد از غذا خوردن شروع می شود و تا ساعت ها ادامه پیدا کند همچنین شب ها شعله ور شده و می تواند فرد را از خواب بیدار کند.

درد زخم معده در زمان خالی بودن معده بدتر می شود لذا باید از گرسنگی اجتناب کرد. زخم معده می تواند برای مدتی فروکش کند ولی بعد از چند هفته علائم زخم معده برمی گردد لذا حتما باید برای درمان زخم معده به پزشک مراجعه کرد.

رایج ترین علائم زخم معده، درد سوزشی که از جناغ سینه تا بالای ناف می تواند احساس شود. درد زخم معده به علت تماس اسید معده با منطقه آسیب، ایجاد می شود.

افزایش سوءهاضمه از نشانه های دیگر زخم معدهمی باشد. در این موارد فرد پس از صرف غذا یا آروغ می زند یا دچار سکسکه می شود.

زخم معده علامت دیگری دارد که به علت تغییر حجم مایعات، فرد دچار حالت تهوع خفیف یا شدید می شود. معمولاً در حالت ناشتا، فرد دچار حالت تهوع می شود.

درد شدید بخصوص هنگام خالی بودن معده

درد در شب و خواب

دردهایی که به صورت مداوم قطغ می شوند و دوباره آغاز می شوند.

دردیکه با خوردن بعضی از خوراکی های خاص آرام می شود

با ایجاد زخم معده، فرد احساس سنگینی و سیری در معده می کند. همان حالتی که پس از مصرف زیاد آب احساس می شود.

بیشتر بیماران مبتلا به زخم معده، دچار علایم آنفلوآنزا مانند خستگی مفرط، کسالت، تب، حالت تهوع و… می شوند.

خون تیره در مدفوع و یا مدفوع سیاه و قیری رنگ

● علائم ابتلا به زخم معده

درد شدید و ناگهانی که مبتلایان چند ساعت پس از هضم غذا دچار آن می شوند، باعث می شود از غذا خوردن بترسند و در نتیجه اشتهای خود را از دست می دهند.

در این بیماران احساس گرسنگی، چند ساعت پس از صرف یک غذای کامل امری طبیعی است.

با کم شدن اشتها، کاهش وزن امری طبیعی است. بالا آوردن مکرر پس از صرف غذا نیز می تواند علت دیگر کاهش وزن باشد.

رنگ مدفوع ممکن است ظاهری تیره یا کم رنگ با اثری از خون داشته باشد.

به علت افزایش میزان مایعات در روده و معده استفراغ امری طبیعی است. در صورت ظاهر شدن خون در استفراغ ممکن است زخم پیشرفته باشد. در این موارد فرد به درمان فوری نیاز پیدا می کند.

● علائم خطرناک

استفراغ خونی: بالا آوردن خون، که با رنگ قرمز یا سیاه مشخص می شود. به یاد داشته باشید که ممکن است قسمتی از خون مترشحه در زخمها از سیستم گوارشی عبور کند و به صورت قهوه ای خارج شود.

مدفوع سیاه:که نمایانگر خون ریزی از زخم است.

دردهای شدید و ناگهانی شکم که در صورت مشاهده این علائم سریعا به پزشک مراجعه کنید.

● مسکن‌ها به معده آسیب می‌زنند!

امروزه به دلیل زیاده‌روی در مصرف مسکن‌ها ازجمله دیکلوفناک، بروفن، ایندوسیت، آسپرین و. . . شیوعزخم معده رو به افزایش گذاشته است. از طرف دیگر هر چه سن بالاتر باشد عوارض ناشی از مسکن‌ها در بدن بیشتر می‌شود. موضوع به این قرار است که در جدار معده یک سد مخاطی یا لایه‌ای ژلاتینی از بی‌کربنات وجود دارد. به همین دلیل «Ph» آن قلیایی است و می‌تواند از نفوذ اسید جلوگیری کند. داروهای مسکن سنتز پروستاگلاندین را مهار می‌کنند. پروستاگلاندین از لایه ژلاتینی معده محافظت می‌کند و خونرسانی و ترمیم سلول‌ها را افزایش می‌دهد.

بنابراین زمانی که از این داروها استفاده می‌کنید، با مهارشدن سنتز پروستاگلاندین، لایه دفاعی معده ضعیف شده و جریان خونرسانی به آن کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه اسید به داخل مخاط معده نفوذ کرده و زخم ایجاد می‌کند. زخم ناشی از مصرف مسکن اغلب بدون علامت و بدون درد است و تظاهرات اولیه آن ممکن است به صورت خونریزی دیده شود. بارها دیده‌ایم که افراد به دنبال مصرف حتی یک عدد مسکن دچار خونریزی شده‌اند و به اورژانس مراجعه کرده‌اند، بدون اینکه حتی دردی داشته باشند.

● داروهای ممنوعه برای زخم معده

گاهی اوقات سوال می‌شود که آیا مصرف داروهای مسکن وسط غذا یا استفاده از مسکن‌هایی که در روده باز می‌شود، می‌تواند از ایجاد زخم جلوگیری کند؟ پاسخ منفی است. اگرچه مسکن‌ها به صورت موضعی در معده عارضه ایجاد می‌کنند اما بعد از جذب نیز باعث بالا رفتن گاسترین سرم خون می‌شوند و از این طریق در قسمت‌های مختلف بدن عارضه ایجاد می‌کنند.

حتی نوع تزریقی این داروها نیز همین عوارض را دارد و می‌تواند باعث زخم معده شود یا برای مثال شیاف دیکلوفناک هم می‌تواند باعث زخم ناحیه رکتوم شود. بنابراین کسانی که زخم معده یا اثنی عشر دارند باید حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند تا این داروها برای‌شان تجویز نشود.

● میکروبی که خطر سرطان را بالا می‌برد!

عفونت «هلیکوباکتر پیلوری» یکی دیگر از عوامل موثر در ایجاد زخم معده و اثنی عشر است؛ معمولا ۱۰ درصد از افراد آلوده به این عفونت دچار زخم اثنی عشر و تا حد کمتری زخم معده می‌شوند. حدود یک درصد از آنها نیز به سرطان معده مبتلا می‌شوند. افراد مبتلا به زخم معده اگر دارای عفونت هلیکوباکتر پیلوری باشند باید حتما برای ۱۰ روز تحت درمان همزمان با سه نوع آنتی‌بیوتیک قرار بگیرند تا میکروب کاملا در بدن‌شان از بین برود.

آلودگی به این میکروب در کشور ما اغلب از بچگی شروع می‌شود؛ یعنی موقعی که در خاک غلت می‌خوریم و بازی می‌کنیم. مطالعات نشان داده‌اند بیشتر از ۸۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال به این میکروب آلوده هستند اما لازم نیست که همه این میکروب را در بدن‌شان از بین ببرند بلکه فقط در صورت وجود زخم یا سابقه سرطان معده در خانواده، درمان با آنتی بیوتیک لازم می‌شود. خوشبختانه امروزه به دلیل رعایت بهداشت، آلودگی با میکروب هلیکوباکتر پیلوری و شیوع زخم‌های معده و اثنی عشر در کشور روز به روز کمتر می‌شود.

● بیش از سه وعده غذا نخورید!

یکی از تفکرات غلط میان عامه این است که فرد مبتلا به زخم معده و اثنی عشر بهتر است به جای سه بار غذا خوردن در پنج نوبت غذا بخورد اما این کار نه تنها در بهبود زخم تاثیری نمی‌گذارد بلکه باعث افزایش اسیدیته معده می‌شود زیرا با هر بار غذا خوردن معده اسید ترشح می‌کند. بنابراین مصرف سه وعده غذا در روز برای این افراد مناسب‌تر است.

● زخم معده چه زمانی سرطانی می‌شود؟!

خیلی مواقع بیماران سوال می‌کنند که آیا زخم معده و اثنی عشر ممکن است سرطانی شود؟ در مورد زخم‌های اثنی عشر هرگز چنین مسئله‌ای مطرح نیست و معمولا نیاز به بیوپسی و آندوسکوپی مجدد وجود ندارد زیرا زخم با درمان دارویی بهبود پیدا می‌کند اما زخم‌های معده، به خصوص اگر براثر مصرف مسکن‌ها ایجاد نشده باشند، حتما باید از اطراف‌شان پنج بیوپسی برداشته شود.

هر چقدر هم زخم معده بزرگ‌تر باشد خطر بدخیمی بیشتر می‌شود اما زخم‌های معده‌ای که براثر مصرف داروهای مسکن ایجاد می‌شوند، خطر بدخیمی ندارند. به‌طور کلی کسانی که به دلیل زخم معده تحت درمان قرار می‌گیرند باید بعد از حدود ۵/۲ تا ۳ ماه دوباره آندوسکوپی شوند تا مطمئن شویم زخم‌شان کاملا از بین رفته است.

● فلفل معده را زخم نمی‌کند!

برخلاف عقیده عموم، مصرف غذاهای تند و پر ادویه باعث ایجاد زخم معده و اثنی عشر نمی‌شود؛ برای مثال در کشور هند که مصرف ادویه بالاست، آمار زخم زیاد نیست. در واقع باید بین «سوء هاضمه» و «زخم» افتراق بدهیم. فلفل، ادویه‌جات و ترشیجات شاید یک مقدار باعث سوزش معده شوند اما این موضوع دلیل نمی‌شود که به زخم معده دچار شوید.

حتی این تفکر نیز غلط است که با مصرف فلفل و ادویه زخم‌های گوارشی بازتر می‌شوند اما در مقابل، استرس و تنش روحی در افراد مبتلا به زخم‌های گوارشی می‌تواند باعث سر باز شدن زخم و خونریزی شود. بنابراین چنین افرادی باید برای جلوگیری از عود مجدد زخم در محیطی آرام و دور از تنش زندگی کنند.

 برنج دودی، سوسیس و کالباس؛ سه عامل خطر

یکی از عوامل موثر در ایجاد سرطان معده، تغذیه است. خوراکی‌های کهنه و نمک سودشده همگی می‌توانند خطر ابتلا به این سرطان را بالا ببرند. نیترات نیز اگر در مواد غذایی مثل سوسیس و کالباس بیش از حد استاندارد به کار رود خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد. درواقع نیترات توسط باکتری‌های دهان و دستگاه گوارش تبدیل به نیتریت می‌شود.

نیتریت هم یک ماده سرطان‌زا به نام نیتروزامین تولید می‌کند. نگهداری از مواد غذایی، به خصوص گوشت‌های نمک‌سود شده در محیط‌های مرطوب ازجمله سرداب‌ها نیز می‌تواند باعث تولید نیتروزامین شود. بنابراین چنین تفکری غلط است که هرچه بعضی مواد غذایی مثل ترشی قدیمی‌تر باشند، بهتر و سالم‌تر هستند. یادتان باشد که هرقدر مواد غذایی برای مدت طولانی‌تری نگهداری شوند، خطر سرطان‌زایی آنها هم بیشتر می‌شود. فرآیند دودی کردن مواد غذایی مثل ماهی و برنج نیز اگر بیشتر از حد مجاز انجام شود، خطر سرطان معده را افزایش می‌دهد.

● نارنگی خطر سرطان معده را کاهش می‌دهد!

یکی دیگر از عوامل مهم در بروز سرطان معده کمبود سلنیوم، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌هاست. سبزیجات و میوه‌های تازه، به خصوص مرکبات دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که از سرطان معده جلوگیری می‌کنند. در واقع یکی از مسائلی که امروزه روی آن بحث می‌شود، تاثیر ویتامین C با دوز بالا روی سرطان معده است. بنابراین هرقدر مرکبات بیشتری میل کنید، به سلامت‌تان کمک بیشتری کرده‌اید.

● چاقی، سیگار و مواد مخدر؛ مثلث مرگ!

چاقی خطر چند سرطان از جمله سرطان قسمت ابتدایی معده، کبد، رحم، کولون و لوزالمعده را بالا می‌برد. سیگار کشیدن نیز خطر ۳۰۰ نوع سرطان از جمله سرطان معده را افزایش می‌دهد. مصرف ناس (نوعی ماده مخدر) نیز که در بعضی نقاط روستایی ایران شایع است، باعث تحریک و التهاب معده می‌شود.

تریاک هم خطر سرطان‌های قسمت فوقانی دستگاه گوارش و لوزالمعده را بالا می‌برد. استفاده از فضولات حیوانات برای تامین سوخت و گرما هم می‌تواند خطر سرطان معده را افزایش دهد. این کار بیشتر در روستاها رایج است و باعث تولید هیدروکربن‌های آروماتیک و سرطان‌زا می‌شود؛ درست مانند دود ماشین و هوای آلوده.

درد معده و سوء هاضمه را جدی بگیرید!

از نظر علائم بالینی، سرطان معده ابتدا فقط ممکن است باعث سوء هاضمه، درد خفیف معده، بی‌اشتهایی، کاهش وزن، سیری زودرس و ترش کردن شود. اگر فردی دچار این علائم شود، به خصوص اگر بالای ۴۵ سال داشته باشد، حتما باید آندوسکوپی انجام دهد.

منبع: http://www.niksalehi.com

قصه ها
برای "بیدار کردن" ما
نوشته شدند ؛
اما تمام عمر
ما برای "خوابیدن"
از آن ها استفاده کردیم ...!